Zelfbouwhoek

Hier vindt je bouwverslagen en verhalen van ANAX leden die zelf een kajak, kano of peddel hebben gebouwd. Henk Schoenmaker is erg actief in het bouwen van kajaks. Hiernaast vind je enkele verslagen van zijn projecten. Ook hebben wij een heel leuk gesprek met deze creatieveling gehad.

Redactie:
Waar komt jou creativiteit eigenlijk vandaan?
Henk: Ik ben mijn hele leven met techniek bezig geweest in de werktuigbouw bedrijfsmechanisatie. 8 jaar lang als hoofd produktie bij Auping uit Deventer, bekend van o.a. de verstelbare bedbodems. Vervolgens een jaar of 3 als hoofd engenering waar de bedden ontworpen worden. Vanwege 'gezondheidsproblemen'een stapje terug gedaan waardoor ik een hele leuke functie kreeg. Een soort manusje van alles, investeringen, techniek, technische ontwikkelingen etc. Ik mocht mij met iedereen bemoeien, en iedereen met mij.

Redactie: Hoe lang vaar je eigenlijk al?
Henk: Nog niet eens zo lang. Ik en mijn vrouw (Tineke) zijn vanuit Drenthe verhuisd naar het mooie Zutphen en hier lid geworden van Anax, zo'n 2,5 jaar geleden. Wel huurden mijn vrouw en ik wel eens een Canadees en voeren wij een dag in de Weeribben of Giethoorn. In mijn kinderjaren ging ik met met mijn ouders veelvuldig naar Giethoorn en hebben wij gezeild in kleine bootjes.

Redactie: Jullie komen dus uit Drenthe vertel je net. Waarom zijn jullie naar Zutphen verhuisd?
Henk: Klopt, in het plaatsje Elim om precies te zijn. Wij hadden een prachtig vrijstaand klein huisje midden op het platteland gevonden. Een groot stuk grond waar Tineke haar creativiteit in de vorm van kunstprojecten kwijt kon. Vanuit Almelo zijn wij daar heen verhuisd. Dit huisje had een grote schuur en een héél groot stuk land, puur weiland. Wij hebben het huisje volledig verbouwd, je kende het niet meer terug! Van Ineke kreeg ik ook een stuk land (glimlacht) en daar ben ik een boomgaard begonnen. Ik deed voor de verhuizing naar Elim vrijwillgerswerk bij een organisatie in Borne. Als afscheidskadootje wilden ze mij een fruitboompje kado geven. Uiteindelijk kwam er een bus, met al het personeel erin aangereden. Vervolgens hebben ze in één middag wel 10 á 12 fruitbomen geplant. Dat was het begin. Toen wij uiteindelijk vertrokken naar Zutphen hadden we ongeveer 70 fruitbomen en net zoveel bessenstruiken in allerlei soorten en maten. Dat bedekte ongeveer 20% van het hele land. De rest was van Tineke, daar mocht ik niet aankomen, haha!

Helaas heeft Tinke tijdens een auto-ongeluk haar rechterpols verbrijzeld waardoor ze uiteindelijk niet meer kon tuinieren en aan haar kunstobjecten werken. Ik had ondertussen zoveel aangepland, waardoor ik er een beetje tegenop begon te zien, want het onderhouden kost heel veel tijd en energie. Daarom besloten om naar Zutpen te verhuizen. We kenden Zutphen al mede omdat onze dochter hier woont.

Redactie: Je hebt trouwens een prachtige werkplaats èn je woont ook nog eens aan het water!
Henk: Klopt, hier worden de boten gebouwd. Hier liggen alle materialen en gereedschappen die ik nodig heb. Hout, lijm en voor het drijfvermogen samengeperst schuimmateriaal. Het is voor mij bijna een sport om de boot zo licht mogelijk te bouwen. Buiten ligt een boot van bijvoorbeeld 12 kilo en zelfs eentje van maar 11 kilo. Die neem je zo mee onder de arm. En vergis je niet, die van 12 kilo heeft een drijfvermogen van 120 kilo. Zelfs op de kop vol water zou je er nog in kunnen varen!

Een nieuw kajakbouw Experiment

Zelfbouw Foam Core