OVER ANAX KALENDER ACTIVITEITEN FOTO & VIDEO VAARVERHALEN VRAAG & AANBOD

Trektocht op de Elbe van Wittenberg naar Wittenberge juni 2022 - Renée

Een vaar avontuur met de TKBN in Duitsland, en dit keer de Elbe: 8 dagen varen, 2 reisdagen en 2 stad ‘bekijk’-dagen in Magdeburg en Havelberg!

Een dag van tevoren ben ik er in 8 uur met een reisgenoot naar toegereden: hij heeft een langere auto dan mijn Toyotaatje, waarop mijn Nordkapp toch wel flink uitsteekt.

In Wittenberg kamperen we bij een kanovereniging, erg fijn en makkelijk aan het water. (En dat gaan we de meeste nachten doen! Zo ontdekken iets van de uitgebreide kano cultuur in Duitsland).

Op zaterdagochtend 11 juni staan we alle 16 klaar voor de start. 2 personen gaan fietsen (mooie Elbefietsroute), 1 Canadees en 1 dubbele kajak: 12 boten het water op! En varen maar…… het is ruimer water dan de IJssel. Er is weinig tot geen scheepvaart, omdat het water laag staat? De stroomsnelheid is herkenbaar en mogelijk iets sneller.

Bij Magdeburg zijn een paar kleine stroomversnellingen. De etappes zijn van wisselende lengte, deze zijn goed te doen. We varen in groepjes en stoppen op strandjes, bij plaatsjes, of 1 van de vele zwem/afkoel plekjes. Net wat er onderweg te vinden is en/of zin in is. Bij pontjes is het opletten hoe we erlangs mogen varen, dit is afhankelijk van waar ze hun standplek hebben. Borden en boeien in kleur.

Na aankomst is het vaak tentje opzetten en al naar gelang de behoefte in gezelschap of alleen op zoek naar winkel/ café/kuchen/ijs…. Het smaakt prima na weer een dag op het water. Zeker als de wind alweer in de vaarrichting stond en er zelfs witte kopjes kwamen. Niet geklaagd, prima weer met af en toe frisse wind en ook warme temperaturen. En hele afwisselende dorpen en stadjes.

Opvallend de vele vogels: wauw, rood en zwarte, zeearend, visarend, valkjes, zwarte ooievaar, wielewaal, kiekendief, raaf om er een paar te noemen. Verder een bever en beverrat gespot in een stukje Havel. We waren op de grens tussen het voormalige oost en west van Duitsland, daardoor is het er ook stil en ruimtelijk.

Al met al een lekkere vaar/kampeer tocht in prachtig gebied en in goed gezelschap! Leuk om Duitsland via het kanoën een beetje te leren kennen. Met veel dank aan de TKBN!

Renée
09 t/m 22 juni 2022