Drie dagen Weeribben-Wieden - Raymond & Marcel

Het begint inmiddels een terugkerend uitje te worden. Kajaks op het dak van de auto en afreizen richting Nationaal Park Weeribben-Wieden. Dit is het derde jaar dat wij terecht waren komen op Watersport Camping Tussen De Diepen, gelegen onder de rook van het mooie Blokzijl. Het eerste jaar voeren wij vanuit Belt-Schutsloot met de tenten in de boot richting deze camping, sliepen daar een nacht en voeren de volgende dag weer terug via een andere route richting Belt-Schutsloot.

Vorig jaar besloten wij om deze camping als vaste standplaats te gebruiken, en van hieruit diverse tochten te maken. Je kunt veel meer spullen meenemen. Een groter tentje, dikker matras, extra kleding, koelbox en nog veel meer. En.. zeg nu zelf, wat is nu er lekkerder dan na een dag varen neer te ploffen op een fijn setje tuinstoelen met zachte zitting? Precies! Helaas sloeg het weer dat jaar op de tweede dag volledig om en konden wij er geen derde dag aan vast plakken. Wij konden er toen best mee leven nadat wij werkelijk een prachtige dag achter de kiezen hadden, zie het verslag 'Het verdronken dorp'.

Dag 1: Blokzijl - Kalenberg
Maar goed, nu dus voor de derde keer afgereisd richting Blokzijl, en wij wisten nu al zeker dat wij er ook 3 dagen zouden kunnen gaan varen gezien de weersvoorspellingen. Eenmaal aangekomen ons kampementje opgezet incl. de fijne tuinstoelen én tafeltje. Even genieten van het uitzicht, wij zaten pal aan het water, en vervolgens omkleden en het water op. Het was een behoorlijk warme 30+ graden dag. Via Scoutingtools diverse kaarten van het gebied uitgeprint én gelamineerd, zodat wij al snel een idee hadden welke richting wij op zouden gaan varen. De eerste dag (middag) richting het Noorden, langs camping Muggebeet richting Kalenberg. Zelfs nog wat stukjes kunnen pakken welke wij nog niet eerder hadden gevaren. Onderweg nog een leuke uitkijktoren tegen gekomen waardoor wij gelijk een goed beeld kregen waar wij ons precies bevonden en hoever het ongeveer nog was. Na zo'n 17 km te hebben gevaren kwamen wij weer aan bij de camping. Tijd voor het avondeten.

Dag 2: Beulakerwijde en de rest
Die ochtend om 07.00u het water opgegaan richting de Beulakerwijde. Op eiland Voornpol in het Giethoornsche meer ontbeten en koffie gedronken, en via wat mooie binnenwegen de Beulakerwijde opgevaren. De vorige keer waren wij vergeten de bel van het monument aan te tikken, dus die dag gelijk rechtgezet. Het mooie van deze dag was de afwisseling. Een lekker windje met golven tegen op de Beulakerwijde, vervolgens weer de luwte in, varend over de smalle doorgangen van het binnenland, en hop weer de golvende drukte in tussen het vaarverkeer door op de Belterwijde. Ook wat uitdagende afslagen genomen welke soms doodliepen, maar ons de andere keer meenamen naar naar pure ongerepte wildernis, prachtig! Afsluitend op de terugweg bij eiland Voornpol nog een heerlijke verfrissende duik genomen, en na een dikke 38 km weer bij de camping aangekomen.

Dag 3: Belt-Schutsloot
Het stond al een tijdje in de planning; onze goede vriend Paul wilde graag een keer mee met één van onze avonturen en het leek ons ook een uitstekend voornemen! Er liggen namelijk al heel wat jaren vriendschap op onze levenslijn, soms wat uit het oog, maar zeker niet uit onze harten. De derde dag op de Weerribben-Wieden zouden wij met ons drietjes gaan doorbrengen. Wij pakten vroeg in de ochtend onze tenten en tuinstoelen weer in, kajaks op het dak en reden zuidwaarts richting Belt-Schutsloot. Paul had daar voor die dag een kajak gehuurd om samen met ons de natuur in te duiken. Goed bijgekletst, genoten, gelachen én gevaren. Wederom wat doodlopende paadjes ingeslagen en zelfs, tegen onze verwachtingen in, de Topo GPS App moeten aanslingeren. Misschien zit Paul ooit in zijn eigen kajak. Aan de afstand zal het niet liggen. Een dikke 17 km heeft Paul afgelegd in zijn huurkano inclusief een stevige zijwind op de Belterwijde. En dat, zoals Raymond en ik het wel eens noemen, in zo'n stugge onzinkbare Kliko waar je zelfs tijdens het varen nog een driedubbele Rittberger in zou kunnen uitvoeren. Het waren drie prachtige dagen, tot volgend jaar!