De Wieden, een kalme tocht - Jan

Via de appgroep nodigden Trudy en haar Jan ons Anaxers uit om mee te varen op een zondagtocht door de Wieden. Van dat aanbod maakten Vivian en ik gebruik en zo heeft mijn petieterig autootje voor het eerst 10 meter+ zeekajak op het dak gehad. Dat leverde geklapper op van het slaapmatje op de dakdragers maar dat is voor de terugtocht door Vivians afrikaansfietsenmaken verholpen.

Op de dijk die door de Belterwijde loopt, de Blauwehandseweg is een riante parkeerplaats die door een laaghangende balk ontoegankelijk is voor kampeerbussen en botenwagens. Wij konden daar wel beginnen aan onze tocht. Het is een rustigweerdag en het ziet er mooi uit op de Belterwijde met glad water en nevelige verte. Allevier zijn we gemakkelijke peddelaars en tijdens kilometerslange gesprekken bewegen we de Wieden rondom onze kajaks.

Zo vroeg in het jaar zijn er dankzij de gemaaide rietvelden fraaie vergezichten te beleven. Ook vogels laten zich horen, we zien een zilverreiger en twee reëen. Wanneperveen en zelfs Giethoorn liggen er in zondagsrust bij. We komen enkel inboorlingen tegen, in een bootje of wandelend. Het lijkt wel alsof wij de Wieden helemaal voor onszelf hebben.

Alweer op de terugtocht. Bij de oversteek van de Beulakerwijde wordt er zonder woorden minutenlang op het spiegelgladde water van vierzaam stil liggen genoten. Deze sfeer en de fijne gesprekken en de ontspannen tocht geven me energie en ik ben er blij van.