Eiland hoppen! - Jan Stuyt

Verkenning van het Veluwe Meer

Tochtdatum: 14 november 2021
Deelnemers: Stijn, Joris, Hans, Bert, Patrick, Jan S.
Lengte tocht: 22 km
Duur van de tocht:  11.00 tot 15.00 uur, inclusief pauzes
Vaartijd: ongeveer 4 uur

Patrick heeft een nieuwe boot en zoekt daarvoor lange golven om van af te surfen.
Waar vind je betere, hogere en langere golven dan op het Veluwemeer bij een straffe NW-wind.

Zodoende werd door 6 top surfers van ANAX, het plan opgevat om onder de bezielende leiding van Patrick het Veluwemeer vanuit Harderwijk te gaan verkennen. We werden gastvrij ontvangen bij KV de Dolfijnen uit Harderwijk. Na een rondleiding door het mooie clubgebouw, koffie en de tochtbespreking gingen we het water op. De straffe Noordwester kwam als een ingetogen briesje. We vertrokken tegen de wind om de eerste eilanden in het Veluwemeer te verkennen.

Zo passeerden we Pierland en staken over richting de Snip om vervolgens achter De Ral langs, waarbij we bijna op een verraderlijke zandbank bleven steken, om in de haven van dit eiland onze pauzeplek te vinden. Op verschillende van deze eilanden is het toegestaan om met je tent te kamperen.

Na een lange pauze zou het downwind richting de Krooneend en De Kluut gaan. De wind trok aan en er begonnen zich wat golven te vormen. Iedereen deed erg zijn best om op zijn minst te doen alsof we fantastisch van de golven aan het surfen waren en we gingen op topsnelheid richting de Harderbrug.

Daar aangekomen gingen alle petjes af en moest er gekoeld worden. Na enig overleg besloten we om naar de Dolfijnen terug te keren.
We mochten wederom van al hun faciliteiten gebruik maken en fris geschoren keerden we huiswaarts.