OVER ANAX KALENDER ACTIVITEITEN FOTO & VIDEO VAARVERHALEN VRAAG & AANBOD

Biesbosch lite: The Jungle Experience - Frank Arends

De door Tom als ‘Bierbosch’ aangekondigde tocht had natuurlijk meteen mijn interesse. Daarnaast: de laatste keer dat ik naar de Biesbosch meeging, geraakten we in een riet-kreek waar we alleen klunend uitkwamen. Het was een beproeving zonder gelijke. Een dergelijke tocht vereist dan ook bonkige bebaarde bodies met bollende bicepsen, waarschijnlijk ook de reden dat er dit keer geen vrouwelijke inschrijvingen waren (ik werd slechts gedoogd).

Deelnemers Bert v.d. E, Patrick W., Jan V., Daniël P., Frank A., allen onder de bezielende leiding van reisleider Joop A., stonden op zondagochtend 24 april gereed. Het gedeelte waarin per auto vervoerd werd, verliep in ieder geval nog soepel. Bert v.d. E. heeft de hele weg gezongen terwijl Jan V. de maat sloeg. Aangekomen bij de vertrouwde Jeppegatweg in Hank, vlot afgeladen. Het weer was goed, beetje twijfel met/zonder anorak maar gezien de wind, kozen de meesten voor mét. We deelden even het water met een paar bootloze zwemmers maar daarna onderweg. Joop had een interessante route uitgezet.

Geen idee of we die ook gevaren hebben. We hebben in ieder geval heerlijk gepeddeld, eerst door de wat bredere vaarten. Jan deed nog een vergeefse poging om met z’n allen op de koffie te komen bij een vriend(in) van hem, maar die was tijdig achter de bank gedoken of deed in ieder geval niet open. Niet getreurd, doorgevaren vanuit de vaart door een ongeveer drie meter brede kreek die door het bos slingerde. Het soort moment waarvoor je gaat kanovaren, de natuur bekijken vanuit de natuur, de rust en stilte, alleen de vogels die je hoort. Een scène uit een kayak-brochure. Daarna weer wat groter water op, hier naar links, daar naar rechts, in het volste vertrouwen achter de reisleider aan. Na zo’n tweeënhalf uur, het zal rond half één zijn geweest, gerust en gelunched op een heerlijk zandstrand. Wij konden niet bevroeden wat ons die middag nog te wachten stond..

Het werd wat warmer dus na de lunch konden de anoraks uit. Verder onderweg ons nog verbaasd over een rondvaartboot van drie verdiepingen hoog, 10 meter breed die zich met veel moeite in een kreek van 10 meter en 5 centimeter manouvreerde. Het bleek een omen. Na weer diverse grotere en kleinere waters bevaren te hebben, ging onze reisleider ons voor in een afslag met de woorden “je wilt een PE-kreek? Je krijgt een PE-kreek”. Na enkele tientallen meters was water slechts sporadisch aanwezig, riet en omgevallen bomen voerden de boventoon en ondergrond. De opmerkingen waren niet van de lucht: “Dit stond toch echt niet in de brochure”, “Je tekent voor een luxe cruise en krijgt een jungle experience”. Ik ving nog de uitspraak “hard-core BB” op en ik ben nog van de generatie waarbij dit hele verkeerde, grensoverschrijdende associaties kan oproepen. Tja waar woke is, is vuur.

Uiteindelijk zijn we toch met de nodige inspanning uit de kreek gekomen. Om te kwalificeren als een echt serieuze beproeving leverde dit traject teveel hilariteit op maar wel met weinig kilometers. Rust was daarna  wel geboden en we losten een Belgisch canadezen-paar af bij een paal-campingplaats met (en we zaten nog steeds in the middle of nowhere) zowaar een stopcontact op de paal. Na de laatste thee, koffie en soep en na de grootste takken en rietkragen van de kano’s verwijderd te hebben, begonnen we aan de laatste etappe richting auto’s.

Joop, Bert en Jan sloten de tocht nog af met een eskimorol en ik heb Jan beloofd niet in het verslag op te nemen wie de rol maar voor de helft voltooide; zo’n wens moet je respecteren natuurlijk. Het schijnt dat de totaal gevaren route 19,13 kilometer lang was en dat we die in 5 uur en 3 minuten hebben afgelegd. Verder een vlotte terugtocht naar Zutphen met iets minder zang dan op de heenweg.

Al het voorgaande is grotendeels naar waarheid opgetekend en is met alle waarschijnlijkheid echt gebeurd. Met dank aan Jan voor de diverse bewijsmaterialen bij het verslag, met dank aan de reisleider die op de juiste momenten de juiste beslissingen nam en de spirit erin hield, en met dank aan alle vaarders voor een mooie tocht met veel plezier.

Frank Arends 24-04-2022