Nadat de beide helften op elkaar zaten werden de lijmnaden tussen de helften aan buiten en de binnenkant nog eens bekleed met stroken glasweefsel ter versterking.
Ook kreeg de hele bodem nog een tweede laag glasweefsel om de kwetsbaarheid te verminderen. Daarna de algehele afwerking : een bagageluik in het achterdek gelijmd, de kuiprand extra versterkt en gladgemaakt, een verstelbare voetensteun ontworpen en erin gelijmd (van watervast multiplex en aluminium telescoop tentstokken), en een zitje gemaakt van een schuimplaat met gesloten celstructuur.
Daarna het bootje getest, in de Laak bij ons voor de deur: prima qua stabiliteit, maar niet rechtuit te varen. Hij zwalkte van links naar rechts. Mijn verklaring was dat hij door zijn vorm (veel rocker) en zijn geringe gewicht en diepgang dus weinig rechtuitgeleiding had. (hij kon wel heel kleine bochtjes maken, bijna op de plaats draaien!)
Mijn oplossing: een skeg eraan maken. Ik heb van hetzelfde schuim een stuk onder de steven gelijmd en die bekleed met glas-epoxy. Weer getest: heerlijk rechtuit varend! Wat minder gemakkelijke bochten, maar nog heel goed te doen.
Nog een paar handgrepen op de punt bij boeg en steven gemaakt, eenvoudig, zo licht mogelijk.
En nog een stuk dek-elastiek voorop gemonteerd.
En als laatste afwerking dek en bodem gelakt. Het dek in UV-beschermende blanke lak en de bodem zwart gemaakt zodat eventuele beschadigingen goed te zien zullen zijn. En een extra (zwarte) tape langs de omtrek ter bescherming.
Wat de prima stabiliteit betreft: de originele kano was al redelijk breed (ca 60 cm) maar mijn product is dus nog zo’n 5 cm breder geworden vanwege de dikte van de schuimstroken en de glas-epoxy. Hij is dus nu zo’n 65 cm breed en weegt ca 13,5 kg.
En ook deze kajak is dus niet onder te krijgen, wat er ook gebeurt. Vanwege het schuimvolume heeft hij meer dan 100 kg drijfvermogen!
Toen mijn schoondochter op bezoek kwam was zo enthousiast bij het zien van het bootje dat ze meteen moest testen (zondagsmorgens in Bronsbergen) en hem daarna meteen tegen mijn materiaalkosten wilde overnemen. Hij is dus ook al verkocht !
Wat nu? Een volgend boot-project? Denk ik nog over na.
Henk Schoenmaker
|