Over Anax

Vrijheid en Verbondenheid
Anax is een recreatieve kanovereniging met 90 tot 100 leden en bestaat sinds 9 april 1983. De naam van onze vereniging is afgeleid van “Anax imperator” oftewel “Grote Keizerlibel”. Dit mooie insect staat symbool voor de vrijheid op het water en onze verbondenheid met de natuur.

Watervolk
In 2014 heeft de stadsdichter Tim Pardijs ons de geuzennaam ‘watervolk’ toegedicht.
Lees
hier zijn lofzang.

Vaarseizoen
Ons vaarseizoen loopt het hele jaar door. Vanaf (begin zomertijd) april tot en met september varen we op vrijdagavond op de IJssel vanaf ongeveer 19:00 uur tot ongeveer zonsondergang. In het winterseizoen varen we in verband met de veiligheid niet in het donker. De kantine is op iedere vrijdagavond open vanaf 20:00 uur.

Tochten
Ongeveer tweewekelijks wordt er gevaren op beken, rivieren of meren, maar ook op het
IJsselmeer, Noordzee of Waddenzee. De meeste tochten vinden plaats op zondag, maar ook zijn er meerdaagse activiteiten, zoals de “Frankrijkweek”, de “Denemarkenweek”, een weekend wildwatervaren in de Ardennen of een zeekano weekend. Voor deelname aan de zeetochten worden eisen gesteld aan je techniek, uithoudingsvermogen en uitrusting. Voor deelname aan tochten worden voor je eigen veiligheid en die van anderen, eisen gesteld aan je materiaal, techniek en conditie. De organisator van de tocht bepaalt of je aan de tocht mee kan doen. Hierbij speelt ook de weersverwachting een grote rol.

Zwembadtraining
Bij genoeg belangstelling wordt in de wintermaanden een zwembadtraining georganiseerd. Allerlei technieken kunnen dan onder deskundige begeleiding geoefend worden. Denk hierbij aan hoge- en lage steun, reddingen en eskimoteren.