OVER ANAX KALENDER ACTIVITEITEN FOTO & VIDEO VAARVERHALEN VRAAG & AANBOD

Denemarkenweek 13 t/m 20 mei 2023

- Inge Sipkens

Op de vrijdagavond voor vertrek komen we al snel in de stemming. Harry, Arjan en Inge laden de boten op de kleine botenwagen en Ryanne vertrekt al naar haar ouders in Bad Bentheim om haar honden weg te brengen. Die gaan een week logeren. Het is wel een domper dat Ine vanwege omstandigheden niet mee kan. Ze had zich zo verheugd! Ook de Frankrijkgangers zijn al druk bezig om hun botenwagen op te laden. Zij kijken ook uit naar een mooie week.

Zaterdag

Allemaal zijn we al vroeg uit de veren. Arjan en Inge vertrekken om 5:15 vanuit Warnsveld met de opgeladen botenwagen, terwijl Harry (die al een uurtje eerder is vertrokken) Ryanne bij haar ouders oppikt. Al een eindje op weg in Duitsland ontmoeten we elkaar, terwijl Harry zijn auto wordt opgeladen. Hij rijdt nu voor het eerst een lange rit én in het buitenland met zijn elektrische auto. Het is dus wel even uitmikken waar de laadpunten zijn die hij moet gebruiken. Van de snelheid waarmee dat opladen gebeurt wordt hij helemaal enthousiast!

Daarna rijden we gezamenlijk op naar Nab. Het obstakel Hamburg wordt al vlot genomen, van de omgeving van Rendsburg mogen we wat langer genieten. Maar al met al gaat de reis best vlot en zo komen we rond een uur of 3 aan in zonnig en warm Nab. Even installeren in ons huisje en daarna drinken we buiten wat. Zelfs het eten kan buiten! De pot schaft pasta met zalm, salade en als toetje tiramisu. Ons huisje  ligt niet ver van zee, laat het eens 400m zijn.  Maar het huisje ligt wel op een bult…

Zondag
Een zonnige en warme dag! Volgens traditie (ja, ja) een ontbijt met vers brood van de allerlekkerste bakker van Denemarken (tenminste, dat denken wij), brood smeren en water koken/koffie zetten om mee te nemen, dan omkleden en onze kajaks inpakken, buiten in kanokleding een verse kop koffie met een heerlijk baksel van diezelfde bakker, nog even zonnebrandolie smeren (hard nodig!) en dan lopen we met onze kajaks de bult af naar het water.

Voor vandaag staat er een rondje om Avernakø op het programma met een bezoekje aan het "onbewoonde" (niet waar, er zijn heel veel vogels!) eiland Flæskeholm. De zon schijnt en er staat maar weinig wind. Binnen 2 kilometer varen wordt de eerste bruinvis al gespot door Arjan en Ryanne en er zit een grote roofvogel op een rotsblok. Misschien een zee-arend? Zou maar zo kunnen, hij was zo groot! De eerste pauze houden we op Avernakø, daarna door naar  Flæskeholm. Onderweg wordt er alweer een bruinvis gespot door Arjan en Ryanne. Harry en Inge staan nu officieel met 2 - 0 achter.....

Aangekomen op Flæskeholm blijven we helemaal aan de rand van het eiland, er zijn zoveel vogels en het lijkt er op dat ze aan het broeden zijn. We willen ze niet verstoren. Daarna het laatste deel van onze tocht, terug naar Nab, met de weinige wind die er is in de rug. Uiteindelijk een tocht van ruim 24 km. Dan nog even de Total body work-out.... De kajaks moeten ook weer de bult op terug naar ons huisje. De benen komen vandaag dus ook goed aan de beurt. En daar, bovenaan, wacht een koud biertje..... Het avondeten kan net als gisteren weer buiten, een lekkere Chili sin carne. Het is een mooie eerste vaardag.

Maandag
Voor Harry en Inge begint de dag al vroeg met een hardlooptraining. Als ze weer terug zijn, heeft Ryanne al eitjes gekookt en niet veel later staat Arjan er met vers brood. Na het ontbijt volgt het zelfde ritueel als gisteren: kanokleding aantrekken, nog een kop koffie met gebak, insmeren met zonnebrandolie en daarna vertrek. Vandaag varen we naar Lyø en dat is direct een wat langere oversteek. Met zon en weinig wind is dat geen probleem,  het is aangenaam warm weer én: we zien heel wat bruinvissen! Maar het lukt niet om daar een foto van te maken. We drinken koffie en eten een boterham in de haven. Het plan is om naar Faaborg te varen en daar dan vis te eten in de haven. Maar als we nu meteen vertrekken, dan komen we daar wel heel vroeg aan.....

Dan zien we de fietsen staan. Het zijn huurfietsen. Je stopt een bedrag in een bus en dan mag je die fietsen gewoon gebruiken. We fietsen het eiland over, komen nog een hunebed (Klokkestenen) tegen en er wordt een kerk bezichtigd. Alles in kanokleding, dat dan weer wel! Wel jammer dat de ketting van één van de fietsen er af gaat, maar Harry repareert dit vakkundig, zonder al te smerige handen te krijgen van de echt vette ketting. Weer terug in de haven zetten we de fietsen netjes terug en stappen we onze kajaks in voor de tocht naar Faaborg. In de verte hangt een dreigende lucht en we horen ook gerommel. Maar gelukkig blijft het daar ook bij.

In Faaborg is een Fiskehuset/Røgeri en daar kunnen we met de kajak heel dichtbij komen. De vis smaakt heerlijk, het bier is koud en welverdiend. Als toetje nog een ijsje en daarna gaan we voor het laatste deel van de tocht, terug naar Nab. Windje in de rug en soms een beetje surfen. Ruim 25 km hebben we er opzitten vandaag en daarnaast nog eens 8 km gefietst.

Dinsdag
Kort maar/en krachtig.
Wat een verschil met de afgelopen dagen... het is zwaar bewolkt, het waait en het is niet warm. Omdat er al voorspeld is dat het windkracht 5 gaat worden, zit er voor vandaag geen grote dagtocht in. Langs de kust op en neer naar Faaborg lijkt dan een beter idee te zijn. Na ons ochtendritueel vertrekken we, in anorak en met handschoenen, de heuvel af naar het strand. Er zijn best flinke golven, met schuimkoppen, waardoor instappen al een leuke uitdaging is.

We zijn nog maar halverwege de Hansebugt als het wel duidelijk wordt dat varen naar Faaborg er echt niet in zit. Pal tegen de (ook brekende) golven in, is het varen best een krachtsinspanning. Als je je omdraait, surf je in no-time weer terug. Je zult maar bang voor water zijn... Het wordt daarom voor de liefhebbers spelen in de golven, totdat het zo koud is dat het tijd wordt om te stoppen en terug te gaan naar ons huisje.

Douchen en daarna worden de gesmeerde boterhammen in de huiskamer opgegeten, terwijl de wind buiten alleen maar toeneemt. Maar Ryanne heeft er weer een mooie activiteit in haar zeevaar-logboek bij! Zij moet het examen zeevaardigheid nu wel met een voldoende kunnen afsluiten! De rest van de dag vullen we met lekker lezen en relaxen. Ryanne breidt gestaag verder aan een sok. De helpdesk zit in Noorwegen, leve facetime! Het avondeten is een heerlijke nasi.

ú

Woensdag
Ook voor vandaag wordt er nog een flinke wind verwacht. Een lange tocht zit er daarom niet in en de windverwachting voor de ochtend is zodanig dat spelevaren in onze Hansebugt er ook niet inzit.

We slapen gewoon lekker uit. Het is in de ochtend, ook door de harde wind, nog zo koud dat de Denen met mutsen en handschoenen lopen, hoewel het best zonnig is.
Na het ontbijt, koffie en wat voorbereidingen voor het eten van morgenavond is de ochtend al bijna voorbij. Vanmiddag zal de wind een beetje afnemen en dat zorgt er voor dat de liefhebbers nog lekker kunnen gaan spelevaren! Voor eventuele personen die bang zijn voor water is er een hardloopactiviteit georganiseerd.

Rond een uur of half 3 is het dan eindelijk zo ver! De kajakkleding kan aan, de helmen op en we kunnen naar het water! Arjan, Harry en Ryanne halen hun hart op, terwijl Inge staat te balen omdat zij besloot dat ze niet mee durfde, maar eenmaal bij het water ziet dat ze dat best had gekund. Maar gelukkig moet er ook iemand zijn die de foto's maakt! Na een dik uur is iedereen moe maar voldaan en kunnen we terug naar ons huisje. Douchen en even bijkomen. De kokkies hebben het niet druk vandaag, want met de restjes van de afgelopen dagen hebben we een heerlijk en gevarieerd buffet.

Donderdag
Vandaag is het weer gelukkig weer zodanig dat we een tocht kunnen maken. Met windkracht 2-3 is het een stuk rustiger dan de afgelopen dagen. De zon schijnt, maar het is wel wat frisser. Voor vandaag staat Skarø op de planning. We varen er rechtstreeks naar toe met de wind in de rug, waardoor het relaxed surfen is. Arjan heeft problemen met zijn scheg, er zit een steentje tussen, waardoor het surfen voor hem een wat grotere uitdaging is. Harry spot nog een bruinvis, vlak bij zijn kajak, gaaf! Na een uur en 50 minuten varen landen we op Skarø. Uit de wind is het lekker pauzeren en dat doen we dan ook uitgebreid. Daarna door richting Drejø. Eigenlijk is het niet de bedoeling om daar aan land te gaan, maar als we eenmaal op een landpunt dat Knappen heet staan, staan we alle 4 op knappen.

Na het legen van 4 blazen varen we langs Flæskeholm naar Korshavn, nu hebben we wind van opzij, maar dat maakt ons eigenlijk niet zo veel uit. In Korshavn worden de laatste boterhammen opgegeten en dan gaan we voor het laatste stuk terug naar Nabbe. Nu hebben we te maken met echte klotsgolven. Na 30 km landen we voldaan bij Nabbe. Het welverdiende biertje kan buiten op het terras worden gedronken en ook het avondeten (een heerlijke stoofschotel) kan buiten.

Het was weer een mooie dag!

Vrijdag
Met nu al een beetje weemoed, maar ook met ietwat stramme armen beginnen we aan de laatste vaardag van onze Denemarkenweek. Dit sluitstuk wordt onze langste tocht. De verwachte wind is er niet en hoewel het wel bewolkt is, is het helemaal niet koud. We wagen ons aan een lange oversteek vanaf Nabbe naar Søby op Ærø. Dat betekent een dikke 16 km aaneengesloten varen. Al snel zitten we weer in ons ritme en zijn de vermoeide armen weer vergeten. Laat de bruinvissen maar komen, we spieden rond over het spiegelgladde wateroppervlak. Eerst varen we langs de noord-westpunt van Avernakø en daarna de grote oversteek naar Søby. We vallen in het niets bij de grote veerboot die voorbij vaart.

Na ruim 2,5 uur varen zijn we best blij dat we de boot uit mogen. Inmiddels is het zonnetje er door en dat maakt het pauzeren nog aangenamer. Een grote (hele zachte) hond met een meneer er aan vast inspecteert onze boten en ons eten. Ons voer is zijn voer..... Ook bekijken we de wat vreemde verrichtingen van een Duits stel dat gaat kajakken. Ze zijn er ook niet echt op gekleed.
We pakken de peddels weer op een varen in het zonnetje naar de zuid-oost punt van Avernakø. En ja! Een bruinvis! Nog een pauze op Avernakø en dan volgt de laatste etappe. Inmiddels is er wind opgestoken en dat maakt het laatste deel van onze tocht met recht zeewaardig. Een mooie afsluiting van deze week. Na 33 km zit het er op.
Nog even zwaaien naar de zee. De laatste keer met de kajaks die bult op sjouwen. Douchen, biertje in de zon, al een beetje opruimen en de kajaks op de botenwagen leggen.
We sluiten onze week af in een hamburgerrestaurant. Dat was het dan weer. We kijken terug op een heerlijke week! De sok is afgebreid en het logboek van Ryanne is, dank zij de huiswerkbegeleiding van 3 personen, helemaal up to date. Kwam het toch nog goed, schatje!