Naar Schiermonnikoog, via de 4e Slenk

- Hans Ferwerda

In september waren er binnen 8 dagen twee mooie tochten vanuit Lauwersoog.

De eerste was op zondag 3 september : Op en neer naar de Veerhaven van Schiermonnikoog, met een tussenstop in de Vierde Slenk. Op en neer naar Schier was ik wel eerder geweest, maar nooit naar deze 4e Slenk. Joop A had de leiding.

Het vinden van een instapplek was niet eenvoudig. Bij ons bekende strandje was de zaak met hekken geblokkeerd, i.v.m. dijkverzwaring. Uiteindelijk konden we langs de hekken glippen. Ook parkeren was lastig. Veel is verboden. Toch heeft men plekjes gevonden, voor de drie auto’s.

Vertrek uit Lauwersoog geschiedt meestal met Hoogwater, althans met afgaand tij, omdat je dan in alle richtingen stroom mee hebt.

Maar nu was dat anders gepland. Kijkend naar de stroomatlas is het moment van Hoogwater te Delfzijl (HW-D) steeds het referentiepunt waar alle stroomkaartjes ‘aan vast zitten’. HW-D was om 15.24h en we wilden om 12h varen. Dat werd een stuk later, ca 12.45, door de werkzaamheden en het parkeren. Het was nog inkomend tij, maar van die nood werd een deugd gemaakt, door eerst – stroom mee – naar het oosten te varen, via Oort en vervolgens pal noord over het Brakzand richting 4e Slenk. Joop had het scherp berekend, met de actuele getijkromme er bij.

Bij de 4e Slenk, een lange smalle geul die het eiland Schiermonnikoog bijna dwars doorsnijdt, hadden we ca 30 minuten om deze te verkennen; om 13.45 hoogwater ter plaatse; daarna zou het water weer gaan zakken, waardoor we het risico liepen op de droogvallingen (tot 270 cm) achter te blijven !

De Slenk is een heel stil natuurgebied, met typische waddenvegetatie; geen riet zoals eerder werd gezegd, maar (VVV Schiermonnikoog) op de dagelijks door zeewater overspoelde delen van de kwelder, groeien zoutminnende pionierplanten als Zeekraal en Slijkgras. De hogere delen van de kwelder overstromen alleen bij hoge vloed. Daar groeien planten als Lamsoor, Zeealsem en Engels Gras.  En aangezien het een prachtig zonnige, warme dag was met weinig wind, was het genieten. Dobberend werd een boterham gegeten.

Uiteindelijk verlieten we de Slenk en voeren met 30cm water onder de kiel naar de Veerhaven, waar we aan de voet van de steiger met z’n allen op het strandje pasten. De terugreis liep via de Grote Siege met een afsnijding naar de Geul van Brakzand. Voorlopig stroom mee. Dat was anders op de Zoutkamperlaag, waar we wel stroom tegen hadden. Joop’s planning ging uit van aankomst Lauwersoog om 16.55h. En -- zeer bijzonder -- exact op dat moment arriveerden we bij het strandje, dat nu gelukkig nog voldoende water bevatte.

Volgens de registratie van Patrick voeren we totaal 26,2 km.

Na auto’s halen, omkleden en boten opladen werd besloten dat we “even een visje zouden gaan eten”. Dat werd een ontspannen afsluiting van de dag. Het was er erg druk met toeristen, zodat ons geduld op de proef werd gesteld. Maar ach, een drankje, een frietje, een kibbelingetje en een ijsje toe; dat mag wel even duren.

Ik meen dat we omstreeks 22h weer bij Anax waren ! Deelnemers waren Roos, Frank v D, Hans H, Tineke, Bert v E, Ryanne, Patrick, Joop, Hans F.

De tweede tocht van deze week, naar Noordpolderzijl, beschrijf ik in een ander artikeltje.

Hans Ferwerda, 17 september 2023