Laagwatertocht Noordpolderzijl, 9-10 september 2023

- Hans Ferwerda

Op zaterdag 9 en zondag 10 september 2023 werd een bijzondere tocht gevaren. Althans: Anax had deze tocht nooit eerder gevaren, volgens Bert v. E. die de leiding had. Van Lauwersoog naar Noordpolderzijl; daar kamperen en dan weer terug.

Het bijzondere aan deze tocht is, dat het haventje van Noordpolderzijl alleen met hoogwater te bereiken is, zelfs voor kano’s. Kom je vóór (of nà) hoogwater aan, dan loop je vast in de modder!. En uitstappen is er dan ook niet bij, want je zakt meteen diep weg in die prut.
Dus aankomen en vertrek te Noordpolderzijl moeten zich rond hoogwater afspelen.
Dat betekent dat – van Lauwersoog komend – het rijzend water zal zijn, maar dat het op de terugweg vallend water is. En aangezien er tussen de twee havens een droogvallend ‘wantij’ ligt speelt de waterhoogte een cruciale rol.

Op de route liggen het Lutjewad (150 cm droogvallend) en het Pieterburenwad (160 cm droogvallend). (getallen uit de Dieptestaat van de Dienst der Hydrografie).

Doordat het Pieterburenwad een stuk dichter bij Noordpolderzijl ligt dan het Lutjewad, is daar bij het passeren het getij al/nog een stuk hoger dan op het Lutjewad en levert de (on-)diepte geen probleem.

Anders ligt dat bij het Lutjewad. Op de heenreis was de rijzing nog niet voldoende om over de ondiepte te kunnen. We hebben ca 45 minuten liggen dobberen voordat er voldoende water stond. De tonnen lagen plat op de bodem. Maar, je weet dat het water zal stijgen.

Op de terugreis diende de ondiepte gepasseerd te zijn vóórdat de getijhoogte is gezakt tot beneden de droogvallingsdiepte ter plaatse. We gingen uit van 160 cm, plus de benodigde vaardiepte plus een veiligheidsmarge. Allemaal rekbare waarden. Als je te laat arriveert bij de ondiepte kom je vast te zitten. Is dat bijvoorbeeld om 11h, dan duurt het tot ca 18h voordat het water weer voldoende is gerezen. Dus 7 uur afwachten in de  modder. Willen we niet!

Vertrek vanaf Anax was om 08.15h. Bert, Roos en Hans F waren boten aan het laden toen ook Karin H arriveerde. Ze had een mailtje gestuurd dat ze ook mee wilde, maar daarbij was iets fout gegaan en Bert had het niet ontvangen. Na rijp beraad (4 personen + bagage konden niet in Bert’s auto) werd besloten dat Karin ook zou rijden.

Onderweg werden parkeerplaatsen besproken op “P-5”, omdat grote drukte werd verwacht bij de haven van Lauwersoog.

Na afladen boten en inpakken kampeerspullen stapten we (ca 13.30h) in vanaf de lage steigers in de haven (ook al omdat het gebruikelijke strandje met laagwater sowieso onbruikbaar is). Hoogwater op het wantij (en bij Noordpolderzijl) zou omstreeks 19.05h vallen en HW-Delfzijl om 07.30 en om 20.15h. Aanvankelijk stroom mee, tot nabij het wantij. Via de Groningerbalg (ofwel Poepegat) langs de gele tonnen en lichttorens van de grens van het schietgebied bereikten we het Lutjewad, waar het wachten begon.

Om 15h begon er water te komen bij de LW-28, het ondiepste punt. Daarna konden we snel verder. Het Pieterburenwad sneden we een stukje af, waarna de tocht verder ging over de Zuidoost Lauwers (ZOL) Na het Pieterburenwad kregen we langzamerhand stroom mee. Nog 7 km tot aan de geul naar Noordpolderzijl. Die is ook nog 3,5km lang tot in de haven. Tegen 18.30 bereikten we de haven, met bladstil weer. Aan wal klauteren lukte prima via een laddertje. Het op de wal sjorren van de zware boten bij een 1 meter hoge steiger leek me van te voren lastig, maar met drie man lukte dat vrij eenvoudig. En om 18.45 konden we de boten op de karretjes leggen. Dan over de dijk (asfaltweg) naar de kampeerterreintjes die daar naast de parkeerplaatsen zijn gecreëerd.

Het is nog steeds prachtig zonnig weer, met heel weinig wind. We leggen de vier kano’s op een kampeerterreintje. Zonsondergang is om 20.05h dus snel tenten opzetten, inrichten en koken. Er is een openbaar toilet, en een buitenkraan. Daar redden we het wel mee.

Volgens de planning van Bert moeten we om 05.45 wegrijden van het kampeerplekje en om 06.15h varen. Ontbijten, inpakken, tent afbreken enz in het pikkedonker is een extra moeilijkheid (zonsopgang is om 06.58h). Maar het lukt. Wel blijkt het nu dicht van de mist te zijn. De tenten zijn kleddernat. En onder die omstandigheden verlaten we Noordpolderzijl. In de mist en de ochtendschemering zoekend van ton naar ton, met rondschijnende lichten, die niet overbodig blijken om elkaar te blijven zien.

Het plan was om al na 2 km (dus vóór het einde van de geul) linksaf te gaan, koers 270, om zodoende in een rechte lijn over het wad (het was hoogwater) uit te komen bij de SP-5 (Spruit), een afstand van ruim 10km. Dat lukte ongeveer volgens plan. De mist trok geleidelijk aan op. Vervolgens de Spruit volgen en via het Lutjewad verder. Daarbij was (na 3,4 km) het passeren van de ondiepte bij de LW-28 het kritische moment. Daar wilde Bert uiterlijk 09.15h zijn. We liepen iets vóór op schema, dus het lukte. Op het kritieke moment stond er nog meer dan 1 m water. We konden opgelucht adem halen en de druk was er af!
|
De rest van de tocht naar Lauwersoog was probleemloos; weer via Poepegat en Oort terug naar de haven. We hadden stroom mee, er was weer volop zon en weinig wind.
Van LW 28 naar de haven was nog ca  11,7km. Al met al was de terugreis ca 27km.

Omstreeks 10.45 liepen we de haven binnen, terwijl er net twee grote groepen kanoërs uit voeren. Eén van hen vroeg verbaasd ‘waarom we al teruggingen’. Die kon niet weten dat we al 4,5 uur hadden gevaren.

Met boten aan land tillen, auto’s halen, omkleden, boten uitpakken, koffie drinken, boten opladen was het al tegen 13h voor we op pad waren. Onderweg nog koffie en/of een ijsje gekocht. En ca 16.15 gearriveerd bij Anax.
Een mooie tocht, ook dankzij het perfecte weer. Met veel wind en regen wordt het minder comfortabel, vooral ook het kamperen.

Hans Ferwerda
September 2023