Rondje Marker Wadden (6 maart 2021)

Vanwege de mist hadden we de tocht rond de Marker Wadden een weekje uitgesteld. De mooie weers-verwachtingen voor zaterdag 6 maart waren veelbelovend.

Aangekomen bij de parkeerplaats bij het nieuwe strandje aan de andere kant van de sluis, bleek dat wij niet de enigen waren. Vanuit de club Harderwijk hadden ook 3 kanoërs dit plan opgevat. Na een gezellige kennismaking vertrokken wij twee om vijf over half 11 vanaf het strand.

Een tocht van ongeveer 22 kilometer. Op ongeveer 12 kilometer was de lunchplek op het Noorderstrand. De wind was rustig, van opzij en even bijna in de rug. De zon bleef achter de wolken maar het was erg helder.

We voeren richting de onderste punt en weer werden we verrast door de schaalinschatting.  Dit is een verschijnsel dat we ook in Denemarken vaak ervaren. Door dat je zo laag bij het water zit is de afstand van duinen en baaien lastig in te schatten. Opeens ben je vlakbij. De Noordkant van de eilanden had een gedaanteverwisseling ondergaan. Overal langs de waterrand waren houten palen geplaatst om het water te remmen. Op verschillende plaatsen was de duinenrij doorbroken en zagen we een baai. Erg afwisselend en fijn om langs te varen. Maar er zijn blijkbaar meer plannen, er lagen verschillende werkschepen, zandzuigers, bakken met basaltkeien voor anker en grote bulten basaltkeien in het water.

Op het noorderstrand mochten we de benen strekken. Vanaf het bordje verboden toegang konden we net een blikje werpen op het prachtige vogelgebied achter de duinen. Vanaf 15 maart begint het broedseizoen. Die vogels hebben groot gelijk, het is een heerlijke plek en vooral ook zo stil.

Na een heerlijk lange pauze konden we kort aanhaken bij de kanoërs uit Harderwijk. Zij waren op weg naar de haven.

De weg binnendoor bleek niet toegankelijk en toen mochten ze buitenom. Via het strandpaviljoen konden ze alsnog het eiland verkennen. Wij voeren door en waren na 22 km weer terug bij het beginstrand. Het was een mooi vaartje.

Tochtgegevens
Datum 6 maart 2021
Naam tocht rondje Markerwadden
Deelnemers Jan Stuyt en Trudy Altink
Start en finish het watersportstrand Lelystad. Vertrek 10.35; aankomst 14.30 uur. incl. 1 uur lunchpauze
Afstand 22 km.
Weer en wind 7-3 kn. ZW draaiend naar N, bewolkte dag met prachtige wolken en af en toe zon, 5 graden.
Sprokkel plastic rechthoek gevonden op het noorderstrand.