Lente rondje Marker Wadden met Bert en Patrick (20 maart 2021)

Na een app-oproep stelde Patrick voor om een Rondje Marker Wadden te doen. Daar mag je mij altijd voor wakker maken en ook Bert had er zin in. Binnen geen tijd stond de afspraak in de agenda.

Op de parkeerplaats onder het viaduct bij het Bataviastrand hadden we afgesproken. Klokslag 10 uur parkeerde Patrick de botenwagen. Het was helder weer met een blauwe lucht.

De opzet was als op 6 maart. Een tocht van ongeveer 22 kilometer. Op ongeveer 12 kilometer was de lunchplek op het Noorderstrand. De wind kwam iets meer uit west dan de voorspelde noorderwind. Maar we vertrokken van het net aangelegde Bataviastrand met zon en blauwe lucht.

We voeren met heerlijk tempo naar de eilanden. We zouden tegen de klok in om de eilanden varen. De tocht was opgedeeld in twee stukken, met de pauzeplek na 12 km. Na het eerste uur hadden we een korte drijfpauze. Inmiddels hadden we het blad Natuur van Natuurmonumenten gelezen en wisten nu dat de eilandengroep wordt uitgebreid met smalle eilanden aan de noordkant.

De laatste twee kilometer voor de pauzeplek voeren we buiten de beschutting van de eilanden en merkten we dat de wind goed was aangetrokken.  Na de pauze, waar Patrick een prachtig filmpje maakte van de Wadden, mochten we in de wind verder varen.

De westenwind trok echt aan en het donkere wolkendek liet geen zon meer door. Dat was anders dan voorspeld maar een goede eerste zeetraining. Dansen op de golven, voldoende afstand van de rotsen en van elkaar houden.

Zo dansten we richting de haveningang. Het plan was om de haven te verkennen. Maar na overleg over het weer, pasten we het aan en draaiden na 200 meter weer richting de havenmond. Vandaaruit voeren we langs de kust naar de onderkant richting het vertrekpunt met de gehurkte man.

De golven op dat traject komen niet altijd van een kant en zo aan lagerwal konden ze zich goed opbouwen. Dus vond Jan het tijd voor een training en is er een prachtige reddingsmanoeuvre uitgevoerd. Ach met een droogpak aan valt de nattigheid dan gelukkig mee. Weer bij het strand werd alles weer op en ingepakt. Warme kleren aan en weer naar huis. We hebben veel plezier gehad, het is echt een mooi vaartje.

Foto: Trudy Altink – aankomst Bataviastrand met de hurkende man
Foto: Trudy Altink – Vertrek Noorderstrand na de pauze
Foto: Patrick Wienholts – aankomst Noorderstrand

Patrick heeft ook nog een mooi filmpje gemaakt << klik hier >>

Tochtgegevens
Datum20-mrt-21
Naam tochtStart van de Lente rond de Markerwadden
DeelnemersBert van Eijden, Patrick Wienholts, Jan Stuyt en Trudy Altink
Start en finishhet Bataviastrand, watersportstrand Lelystad. Vertrek 10.30; aankomst 14.30 uur. incl. 1 uur lunchpauze op het Noorderstrand
Afstand22,4 km.
Weer en wind5 naar 12 kn. NW naar W, zon tot 11.30 uur. Dik, steeds donkerder wolkendek van 2 tot 6 graden. Gevoelstemperatuur lager door de wind.
Sprokkelonderweg niets gevonden dat op afval leek, behalve een losse vuilniszak op de parkeerplaats. Die hebben we laten staan.