KoofCie

Kennis Overdracht, Opleidingen, Fysieke Conditie

Binnen ANAX geeft KoofCie de trainingen van ANAX vorm. Daarbij letten we zowel op kennis overdracht, opleidingen als fysieke conditie. Het is een samenhangend geheel waaronder de introductie, de beginnerscursus en de veiligheidstraining valt naast het organiseren van theorie avonden, filmavonden en natuurlijk de mogelijkheid om de fysieke conditie op peil te houden. Hieronder worden de verschillende activiteiten kort toegelicht.

ANAX Introductie kanovaren

Deze introductie wordt bij voorkeur aan het begin van het vaarseizoen georganiseerd en staat open voor iedereen die nog geen ervaring heeft en wil oriënteren of kanovaren bij Anax  de sport is om de komende jaren uit te voeren. De introductie bestaat uit twee avonden en een dagtocht. Tijdens de eerste bijeenkomst zoeken we een geschikte kano uit ons aanbod verenigingsboten, een peddel en zwemvest. De basis technieken peddel en instappen worden voorgedaan en geoefend. Op het water wordt de voorwaartse slag geïntroduceerd. Op de tweede avond herhalen we deze basis technieken en leren we stuur en stop slagen aan op het water. De avond wordt afgesloten met het watervrij maken(omslaan). Op de zaterdag  wordt de introductie afgesloten met een toertocht op de Berkel van Almen tot centrum Zutphen.
Voor kosten en de inhoud van de introductie cursus klik hier

ANAX Beginnerscursus kanovaren KV-A

Deze cursus staat open voor iedereen die kanovaart bij ANAX en nog geen ervaring heeft. Tijdens de cursus starten we met de basisvaardigheden zoals in- en uitstappen, rechtop blijven, rechtuit varen, bochten maken, achteruit varen, remmen. Na het watervrij zijn, maken we je wegwijs met varen op de IJssel en het varen in groepen. Maar voor we een echte tocht maken, laten we je ervaren hoe jezelf of elkaar kunt redden. Als leidraad nemen we hiervoor de vaardigheden die vereist zijn bij de landelijke Kanovaardigheid A vereisten. Ons doel is de cursus te eindigen met een examen KajakVaardigheid A (KV-A).

Voor beginners is deze cursus een must om met de vereniging de IJssel op te gaan. Mocht je te laat zijn voor de beginnerscursus neem dan toch vooral contact met ons op. Er kan vaak wel een oplossing gevonden worden om je de vaardigheden op een ander moment aan te leren.

Minimaal aantal deelnemers is 3, maximaal aantal 8 deelnemers.

De cursus bestaat uit 4 vrijdag avonden van 19:00 tot 22:00. Gevolgd door een zaterdagochtend  waarop het certifcaat KV-A wordt afgenomen door een erkende instructeur. Voor de inhoud van de ANAX beginners cursus

Kosten cursus avonden is vrij voor leden, deelname aan certificeren KV-A kost 50 euro.

ANAX Training Kajakveiligheidstest

Streven is om jaarlijks een certificeringsdag kajakveiligheidstest te organiseren, eventueel in samenwerking met andere kanoverenigingen. Voorafgaand organiseren we 3 vrijdagavonden oefeningen ter voorbereiding van de Kajakveiligheidstest. Hierin komen de vereisten van de KVT aan de orde. Dit bestaat uit een theorie en praktijk gedeelte. Aan iedere deelnemer is het de verantwoordelijkheid om zelf de theorie nader te bestuderen. Tijdens de avonden wordt het wel aangestipt. We onderzoeken nog de mogelijkheid om een EHBO training te laten verzorgen door een van de Anax leden.

De training bestaat uit 3 vrijdag avonden van 19:00 tot 22:00. Gevolgd door een training en certificering op zaterdag van 9.00-17.00 uur. Die dag wordt het certificaat KVT afgenomen door een erkende instructeur. Voorwaarde voor deelname certificering KVT is certificaat KV-A.

Voor de inhoud van de ANAX training Kajakveiligheidstest

Minimaal aantal deelnemers is 3, maximaal aantal 8 deelnemers.

Deelname aan trainingsavonden voor leden is gratis. Deelnemen aan test voor certificaat kost 80 euro p.p.

ANAX Theorie bijeenkomsten

Op 3 vrijdagavonden voor en in het vaarseizoen willen we theorie behandelen die hoort bij de verschillende kano certificaten. Een avond is gewijd aan de theorie van boeien en vaarregels. Een tweede avond kan gaan over de kano en alle daarbij behorende spulletjes. Een derde avondinvulling kan een EHBO avond zijn waarin technieken, het herkennen van symptomen van bv onderkoeling en andere handelingen die voor een kanovaarder van belang kunnen zijn, aan de orde komen.

3 vrijdagavonden een uurtje van 20.00 tot 21.00 uur.

Toegankelijk voor alle ANAX leden en belangstellenden. Zeer aan te raden voor allen die aan het theorie-examen KV-A en KVT willen deelnemen. Toegang is gratis.

ANAX Filmavonden

Iedere 2e vrijdag in de maand gedurende de winter periode organiseren we een filmvoorstelling met gezellig napraten in de kantine. De films zijn onderhoudend, spannend, informatief en geven een kijkje in de wereld van de andere peddelaars. 5 vrijdagavonden in het winterseizoen van 20.00 tot 21.00 uur. Toegankelijk voor alle ANAX leden en belangstellenden. Toegang is gratis.

ANAX Garage Fitness

Om bij de start van het nieuwe seizoen de conditie op peil te hebben organiseren we in de winter periode op iedere vrijdagavond garage fitness. In de botenloods is daarvoor een hoek gereserveerd waar kan worden getraind met behulp van cardio apparatuur en zijn er beschrijvingen van oefeningen ter versterking van arm-, been- en rompspieren met gewichten, ballen of op de mat.  Iedere deelnemer is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen veiligheid. Er zijn geen instructeurs aanwezig. Iedere vrijdagavond in het winterseizoen voorafgaand aan de kantine avond van 19.00 – 20.00 uur. Deelname is gratis.

Voor uitleg van de oefeningen en een persoonlijk trainingsschema klik hier.