De Zeven meren en twee sluizen tocht

Op 30 augustus parkeerden we de auto op de kade van de oude sluis in Zwartsluis. De kerkgangers zagen ons de kano’s inpakken onder dreigende wolken in de heldere lucht.  De anorak aan want we hielden het inderdaad niet droog.

De oude sluis lag op de grens van het vasteland en het zwarte water dat in open verbinding stond met de Zuiderzee. Op de oude kaart uit 1850 is de route ook ingetekend en zie je precies wanneer we in 1850 het open water zouden hebben bereikt. In 2020 maken we gebruik van de twee oude sluizen en komen we in totaal door 7 meren.

De eerste helft van de tocht gaat door het oude land. Vanaf Zwartsluis varen we noordwest via de kleine Belterwijde bij Beltschutsloot naar de Belterwijde. Rechtdoor naar de Beulaker wijde. Op de Beulaker is een zeilwedstrijd die we door de regensluiers als spookschepen zien varen. De regen varieert tussen hair en motregen en houd gestaag vol maar ondanks dat is het water prachtig. De komende jaren wordt het alleen maar fraaier want er wordt hard gewerkt aan natuurherstel lezen we op het bord aan de Noordkant.

Op naar Jonen met het veer en het onvolprezen koek en zopie paviljoen aan onze linkerhand.  Het vierde meer is het Giethoornse meer waar we linksaf slaan de Valsche Trog in richting Blokzijl. De wind blijft stevig doorwaaien. Maar we troosten ons met de gedachte dat we na Blokzijl de wind in de rug zullen hebben. Een zeilbootje laveert voor ons uit. Wij volgen via het Noorderdiep en bereiken de sluis van Blokzijl. Daar wachten verschillende motorboten aan de kade op de schutting. Wij gaan erbij hangen onder Kaatje bij de Sluis. Een zenuwachtige schipper vraagt of wij hem voor willen laten gaan. Ook de sluiswacht geeft instructies en wij volgen ze natuurlijk op. In de sluis hangen we aan het zenuwachtige motorjachtje en weerstaan het instromende water. Het verschil is ongeveer een meter, 14 steenlagen hoog.

In de jachthaven lunchen we op de steiger met een prachtig zicht op de Havenkolk en de Grote Kerk van Blokzijl. De regen is gestopt en we genieten van de krentenbollen met thee.

Via de oude sluis varen we Blokzijl uit richting de Zuiderzee. De oude waterwegen zijn omgebogen, alle sporen van de vuurtoren lijken gewist. We varen langs het nieuwe land de NoordOostpolder over het Vollenhovermeer. Helaas heft de tegenstroom het voordeel van wind mee op. Steile golven op het meer. Maar bij Vollenhove waar de haven nog prachtig onder de beschutting van de kerktoren ligt, komt bijna de zon door!

Met een scherpe hoek draaien we om de punt van Vollenhove. Hier tegenover ligt het Kraggebos waar de verborgen testmodellen voor de waterwerken weer in volle glorie zijn hersteld. Vanaf het water is het maar een saai bosperceel. In het Kadoelermeer liggen bij het oude land kleine eilanden met veel leven. Voordat we het Zwarte meer opgaan, drinken we thee op de aanlegsteiger na de keersluis met ver uitzicht over het water. Het zevende meer, het zwarte meer is oneindig lang. Wij steken dwars over langs vogeleiland naar de resten van het oude Jaagpad, het zwarte Water op. Prachtig breed water met stevige tegenwind.  Het industrie terrein van Genemuiden is goed herkenbaar. Nog even en we bereiken Zwartsluis waar we in de havenkom wachten op de sluiswachter. De zon komt echt door en we genieten van de heldere kleuren. De schutting gaat prima en voor we het weten zijn we weer bij de auto.

We pakken in en op en zijn precies klaar als de eerste druppels weer vallen. Het was een mooi vaartje.

Tochtgegevens:
Datum: 30 augustus 2020
Naam tocht: 7 meren tocht met twee sluizen
Deelnemers: Jan Stuyt en Trudy Altink
Start en finish: Zwartsluis vanuit de oude sluis. Vertrek 9.55; aankomst 16.40.
Afstand: 34 km.
Weer en wind: 10-14 kn. N-NW, bewolkte dag met 2,5 uur neerslag en 0,5 uur zon. 18 graden.
7 meren:
Kleine Belterwijde;